Pohledy členů Strategické rady

Z jednání ze dne 7. dubna 2020 Strategické rady Centra pro rodinné firmy , která sdružuje zástupce významných českých rodinných firem, shrnujeme:.

  • Zástupci rodinných firem se shodli na tom, že se snaží co nejméně propouštět a k přežití firmy jsou ochotni použít i svůj osobní majetek. Doufají v brzké uvolnění vládních omezení, ocenili by dlouhodobější plán, jasnější nápomocnost a komunikaci státu vůči podnikatelům. Například firmě Beznoska, přednímu evropskému výrobci kloubních implantátů, klesl po zákazu plánovaných operací obrat ze dne na den téměř na nulu. “Uzavření hranic nám komplikuje vztahy se zahraničními zákazníky,“ shodují se bratři Milatové z vedení firmy. Libor Musil z firmy LIKO-S navrhuje vytvořit startovací programy, aby při této krizi byly podpořeny zejména české rodinné firmy, a nikoliv pouze nadnárodní korporace jako v minulosti.
  • Rodinné firmy pozitivně hodnotí iniciativy Hospodářské komory ČR a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Současně ale také zdůrazňují, že je třeba spoléhat se na sebe. “Je třeba přizpůsobit se a nespoléhat se na vládu, ale hlavně sám na sebe”, řekla Martina Vítková z NWT. Bezprostředně po vypuknutí pandemie zavedla většina rodinných podniků veškerá dostupná úsporná opatření (a některé také sestavily krizové týmy). Zajímavý byl postoj k home-office, kdy řada zaměstnanců poznala i jeho nevýhody a těší se zpátky do práce. Podle zástupců rodinných firem média zbytečně šíří paniku a je nutné lépe interpretovat a komentovat statistické údaje o šíření COVID-19. “V ČR je zřejmý velký pesimismus, je možné, že krize pomine rychleji, než se zdá, “ řekl Constantin Kinský, majitel zámku Žďár nad Sázavou.
  • Podle Kateřiny Kadlecové z USSPA mít rodinnou firmu přináší oporu, kterou jsme si před krizí možná ani dostatečně neuvědomovali. “Důsledkem krize může být i fakt, že zaměstnanci si budou více vážit práce, kterou mají,” říká Jan Klokočka z Auto Klokočka. Petr Tužil, zástupce Czechoslovak Group, největší české rodinné firmy, vnímá jako plus během krize okamžitý rozvoj spolupráce mezi řadou společností ve skupině CSG, které dokázaly být velice flexibilní: “Rychlost a schopnost rozhodnout se v rodinné firmě je konkurenční výhoda”.  Když víme proč, najdeme i způsob, jak se dostat z krize ven“, shrnul zásadní předpoklad pro strategii každé firmy Constantin Kinský.

 

Centrum pro rodinné firmy chce české rodinné firmy podpořit a zdůraznit, že jejich hlavní výhodou je právě rodina. To dokazují i odborné studie: rodinné firmy v krizových obdobích vykazují vyšší návratnost investic, jsou odolnější a soudržnější než firmy nerodinné).